Gerard Kingma Photography - Fotografie Groninger Landschap

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gerard Kingma Reisfotografie en Landschapsfotografie

Het Groninger landschap op z'n mooist

Landschapsfotografie is voor mij een voortdurende zoektocht naar de essentie van het landschap. Het Groninger land geeft zijn geheimen in dat opzicht niet gemakkelijk prijs - op een druilerige dag is er weinig te beleven. Maar tegelijk heeft het ook niets te verbergen. En als het er zin in heeft, kan het zelfs uitbundig uitpakken.

De zoektocht naar de essentie betekent een zoektocht naar elementen die het land als geen ander kenmerken - de oude Middendijk, de kwelders, trotse boerderijen, vee en lucht, vooral veel lucht.

's Ochtends vroeg, in de mist, lijkt het landschap zijn ware aard te tonen - geen prachtige luchten of andere franje, alleen een grijze, oorverdovende stilte. Nog nooit rook de klei zo sterk naar klei. Nog nooit stond een zonnebloem er zo verloren bij, als een verdwaalde reiziger. De dijkdoorgang is niet uitnodigend vandaag. Ik blijf hier.

Om vier uur 's ochtends in de mist, de zon net op, tot m'n enkels in de vette klei, niets dan stilte om me heen. Ik tuur naar het matglas van mijn 4x5" grootbeeldcamera tot er een sprookjesachtig beeld op verschijnt. Ik kom op zo'n moment dichter bij mijn doel - ik probeer het landschap te fileren, uiteen te rafelen, om te ontdekken wat dit land om mij heen nu eigenlijk onderscheidt van andere landschappen.

In de manier waarop ik foto's maak, merk ik steeds vaker dat het landschap me voor een keuze stelt. Ofwel ik kies ervoor de sfeer van het landschap weer te geven, en dan ook alleen de sfeer en niets anders - of ik kies ervoor het landschap te fileren en tot in de kleinste details bloot te leggen. In mijn beleving is er geen tussenweg.

Beweging - geen detail

Voor de eerste benadering laat ik dus zo weinig mogelijk details van het landschap zien - hoe minder hoe beter. Dit doe ik als ik in de eerste plaats wordt geraakt door de sfeer van het landschap, het licht, de geur, de lucht - en niet zozeer door wat er te zien is. Ik gebruik dan een digitale camera die ik tijdens het fotograferen beweeg, zonder scherp te stellen. De kleurschakeringen en patronen die hierdoor ontstaan zijn onvoorspelbaar. Er zijn geen details die je als toeschouwer kunnen afleiden - je kunt het landschap optimaal op je in laten werken.

Grootformaat fotografie - heel veel detail

De andere benadering kies ik als ik in de eerste plaats wordt geraakt door een veelheid aan detail in het landschap, zoals nerven op een blad, regendruppels op een grasveld, scheurtjes in een muur, barstjes in de klei. Je kunt dat doen door meerdere kleine digitale opnamen op de computer aan elkaar te plakken. Maar niet elk onderwerp leent zich daarvoor; het liefst maak ik dan ook gebruik van een Toyo 45 CF of mijn nieuwe Chamonix 045N-2 loopbodemcamera, een 4x5"-grootformaatcamera, een Hasselblad 501CM of Bronica GS-1 middenformaat camera.

Het resultaat, de gescande analoge grootformaatfoto, is ongeveer twintig keer zo gedetailleerd als een opname met een gewone digitale compactcamera. Dit beeld kun je met gemak afdrukken op 60 x 70 cm zonder enig verlies van detail - je kunt zo'n afdruk zelfs met een vergrootglas bestuderen, dan ontdek je steeds nieuwe details. Ik maak de foto's dan ook met het doel ze op 60 x 70 cm, of zelfs 110 x 140 cm af te drukken.

Film scannen

Film scannen is een vak apart, waar ik me de laatste tijd intentsief in heb verdiept. Ik heb een procedure ontwikkeld waarmee ik de ontwikkelde film heel fraai kan scannen. Voor de ruwe scans gebruik ik een Nikon Super Coolscan LS9000 of een Epson V750. De scans 'ontwikkel' ik in Adobe Photoshop met de plug-in ColorPerfect. Het is wat gedoe, maar het resultaat mag er zijn. Ook hier geef ik workshops over; neem contact op als je er meer van wilt weten. Ik heb veel films getest; mijn favorieten zijn op dit moment bij de diafilms Fuji Provia 400X en Kodak E100G en bij de negatieffilms Kodak Portra 400 en Portra 160nc. Deze laatste is een klassieker, favoriet bij bruidsfotografen (wat ik niet ben) vanwege de zachte kleuren en het grote dynamische bereik van de film. Tegenwoordig gebruik ik de nieuwere Kodak Portra 400, die me vanwege de hogere lichtgevoeligheid wat snellere sluitertijden geeft, terwijl de film niet korreliger is dan de klassieke Portra, dus dat is prettig. Film is niet dood, het ruikt alleen een beetje vreemd.

Hoe dit in zijn werk gaat, heb ik beschreven in een geïllustreerde handleiding die gepubliceerd is op Amazon.com, in paperback en als e-book. De gids heet The Illustrated Guide to Film Scanning en is te bestellen via deze link:

http://amzn.com/1484137434

Film ontwikkelen

Ik ontwikkel nu zelf diafilms met een JOBO CPE2 ontwikkelmachine, in het E6-proces van Tetenal dat uit drie baden bestaat. Het is niet zo moeilijk als het lijkt, als je nauwkeurig kunt werken; je moet vooral de moeite nemen om de temperatuur constant te houden op 38 graden. Na wat experimenteren ben ik erachter gekomen dat ik mooiere resultaten krijg dan het lab waar ik vroeger de films naartoe stuurde, door altijd verse chemicaliën te gebruiken, geen films van verschillende merken in dezelfde procesgang te ontwikkelen en een kortere ontwikkeltijd te hanteren - dit verlaagt het contrast.

Panoramafotografie met gecombineerde panorama's

Een andere manier om grote foto's met een hoge resolutie te maken, is het combineren (stitchen) van meerdere foto's tot één gestitcht panorama. Om zo'n foto te maken zet ik mijn camera op een statief met een Acratech Leveling Base en een Nodal Ninja panoramakop. Ik neem dan rijen foto's, bijvoorbeeld een rij van 14 foto's van de voorgrond, een rij van 14 foto's van de horizon en een rij van 14 foto's van de lucht. Hieruit kun je een panorama samenstellen dat je zonder kwaliteitsverlies heel groot kunt afdrukken. De afzonderlijke foto's worden gecombineerd met speciale stitch-software, zoals PtAssembler of PtGui.

Beide benaderingen (veel detail of weinig detail) veranderen voor de kijker de beleving van de werkelijkheid zoals deze fotografisch is vastgelegd. Met de bewegingsfoto's neem ik details weg; met grootformaatfoto's laat ik details zien waar je in de echte wereld aan voorbij loopt. Met beide benaderingen hoop ik dichterbij mijn doel te komen: laten zien waar het landschap in feite over gaat.

Online portfolio

Deze portfolio van reisfotografie bevat foto's uit diverse landen. In 2006 zijn we naar de Bahama's geweest; deze reis had ik gewonnen met de fotowedstrijd Travel Photographer of the Year 2005, waar ik in de categorie 'Single Image' de hoofdprijs won met de foto van het springende lammetje.

Van dichter bij huis bevat de website fotogallery's met winterfoto's, lentefoto's en herfstfoto's, voornamelijk van het Groninger landschap. Ook de grootformaatfoto's zijn veelal in de provincie Groningen gemaakt. Veel foto's zijn in de directe omgeving van het dorp Thesinge gemaakt waar ik woon, in de gemeente Ten Boer.

Het Groninger marengebied vanaf het water

Ik heb een nieuwe website gelanceerd met frisse, aansprekende fotografie van het Groninger Marengebied. De foto's zijn vanuit de kano gemaakt, zodat een uniek perspectief wordt geboden: de provincie Groningen vanaf het water. De beelden zijn op aanvraag te gebruiken in druk of online tegen gunstige tarieven.

Op dit moment bevat de beeldbank foto's van het Damsterdiep, Appingedam, het Schildmeer en Thesinge. Er zullen regelmatig nieuwe gebieden worden toegevoegd.

De website met foto's over het Groninger marengebied is te vinden op:

http://www.fotografie-groninger-maren.nl/

Afdrukken bestellen

Afdrukken op groot formaat worden door Gerard Kingma zelf gemaakt op een Canon IPF6100, op Ilford Gold Fibre Silk barietpapier. Door de persoonlijke aandacht wordt de hoogste kwaliteit geleverd. De prints van kleurenfoto's blinken uit door hun onovertroffen kleurweergave, terwijl de zwart-witfoto's juist opvallen door tijdloze eenvoud en een rijke detaillering. Afdrukken kunnen in diverse maten online worden besteld en rechtstreeks worden afgerekend via PayPal, een volstrekt veilige methode van online betalen.

Bedrijfsfotografie

Ook voor bedrijfsfotografie bent u bij Gerard Kingma aan het goede adres. Neem vrijblijvend contact op voor een uitgebreid dienstenpakket, waarin kwaliteit, aandacht voor detail en zorg voor de klant altijd voorop staan.

- Fotografie voor brochures, advertenties, websites en bedrijfspresentaties
- Bedrijfsreportages voor vakbladen en reclamedrukwerk
- Workshops en cursussen voor personeelsverenigingen
- Ingelijste natuur- en landschapsfoto's voor decoratie van uw bedrijfsruimte
- Volledig verzorgde aflevering, in overleg met uw drukker - u hebt er geen omkijken naar!

Met aansprekende, eigentijdse fotografie krijgt uw bedrijf de professionele uitstraling die het verdient, helder en duidelijk in al uw drukwerk en online presentaties. Gerard Kingma staat daarbij garant voor kwaliteit tegen een redelijke prijs. Vraag nu vrijblijvend een offerte. Surf naar Gerard Kingma Bedrijfsfotografie voor meer informatie.

Workshops en exposities

Gerard Kingma geeft regelmatig workshops, met als thema: hoe maak je betere reisfoto's zonder meteen een duurdere camera te kopen. Daarbij speelt compositie een belangrijke rol. Compositie is een onderschat onderwerp in de fotografie; je moet goed zoeken wil je er nuttige informatie over vinden. Toch staat compositie centraal in de landschapsfotografie. Juist over het onderbelichte aspect van compositie in de fotografie geeft Gerard Kingma boeiende workshops.

Het werk van Gerard Kingma is regelmatig te zien op exposities en kunstbeurzen met zorgvuldig ingelijste afdrukken op groot formaat, waarop de eenvoud en weidsheid van het Groninger landschap goed tot zijn recht komt. Kom regelmatig terug voor het laatste nieuws over nieuwe exposities.

Docent Gerard Kingma

Naast de workshops op persoonlijke titel en in samenwerking met Grasduinen geeft Gerard Kingma les aan de Fotoschool in Groningen, waar hij een cursus digitale beeldverwerking verzorgt. Ook geeft hij privéles en heeft hij als coach fotografie voor de Bestuursdienst van de gemeente Groningen gefungeerd.

Klik hier om de website Gerard Kingma Reisfotografie en Landschapsfotografie te bezoeken

 

Gerard Kingma Travel and Landscape Photography

A Critical Mass Top 50 2016 Photographer

I'm honored to be included in Photolucida's Critical Mass Top 50 2016.

https://www.photolucida.org/critical-mass/top-50/

Over the centuries, the inhabitants of the province of Groningen, The Netherlands, have reclaimed their land from the sea. It is a man-made world. New land is reclaimed outside of the dikes that keep the sea at bay, and as new land is formed, the original dikes lose their function. Farmers create passages through the dikes. It is an unforgiving world, where farmers work hard to earn a living from the land. Stray sunflowers, grown with European grants to attract birds, seem totally out of place. But on an early winter morning with a bit of hoar frost, the landscape takes on an eerie beauty.

As a travel and landscape photographer, I try to define what makes a particular landscape unique, what sets it apart from others. This is my homeland; it is flat, almost featureless. Folks that live here don't much care for trees. But here you can breathe. The vast expanse of sky envelopes you and gives you a sense of freedom. That's how my most successful image to date came about - the image of the jumping lamb that won me a trip to the Bahamas, as winner of the TPOTY Travel Photographer of the Year 2005 Single Image category - 'A Single Moment of Freedom'.

Defining a landscape involves finding elements that identify it, features that are unique to this particular area. Features such as the old dikes across the province that have all but lost their original function. Farms that proudly stand their ground in heavy storms. Mud flats outside the dikes, where new land is formed. And of course the sky, everywhere you look, for lack of mountains and hills.

Lately I've come to discover that in my photography, the landscape itself presents me with a choice of two options. Either I choose to record the feel of the landscape, the atmosphere and nothing else - or I choose to dissect the landscape, like a surgeon, to record even the minutest detail. There is no in-between.

Motion - no detail

In the first approach, I show as little detail as possible - the fewer the better, less is more. I choose this approach when I'm struck by the feel of the landscape, the light, the smell, the air - rather than what's actually there to see. In this instance I use a digital camera that I move about while I'm taking pictures, without focussing. This creates patterns and colours that are unpredictable, and that's what makes it exciting. There are no details that distract you as a viewer - you can almost inhale the landscape.

Large format - a great deal of detail

I choose the second approach when I'm struck by details and patterns in the landscape, such as the veins in the leaves, raindrops on a meadow, cracks in the walls, furrows in a newly ploughed field. This is done by making a composite image of several smaller digital shots. But many subjects do not lend themselves well to this technique; I generally prefer to use a medium format Hasselblad 501 CM or Bronica GS-1, or a large format camera, a Toyo 45CF or my new Chamonix 045N-2 view camera.

This is a camera of a type that's been around for 150-odd years. The image is projected onto a ground glass of about 4" x 5" (9 x 12 cm), that's why this is usually referred to as a 4x5 view camera, or in the UK also as a 5x4 view camera. When you're satisfied with the composition, you replace the ground glass with a piece of film of 4x5" and you make your exposure. You develop the film and scan the resulting image, so that you can post-process the image on the computer and send it to a printer.

The resulting digital version corresponds to an image from a (hypothetical) digital camera of 105 megapixels. The image therefore contains about 20 times more detail than a picture from an ordinary digital camera. You can print the end result easily at 24" x 28" (60 x 70 cm) without any loss of detail. You can even study the print with a magnifying glass and discover new details every day. Unfortunately, there is no way this level of detail can be represented on a website. I specifically choose this technique in order to make large prints that I can show at an exhibition (and of course you can order such prints through this website).

Scanning film

Scanning film isn't easy if you want great results, but it can be done and it can be very rewarding. I scan my films on a Nikon Super Coolscan LS9000 or an Epson V750, and I process the 'raw' scans in Adobe Photoshop with the plug-in ColorPerfect. I've developed an elaborate workflow which produces great results. I tested various films, my current favorites are Kodak E100G and Fujichrome Provia 400X for slide (reversal) film and Kodak Portra 160nc for negative film. Portra is a classic among wedding photographers (which I'm not) because of its soft colours and wide dynamic range, but that also makes it an ideal choice for soft pastels in landscape images. Nowadays I use the newer Kodak Portra 400. The increased sensitivity gives me faster shutter speeds; it isn't grainier than classic Portra, so that's an advantage. I host workshops on scanning techniques; contact me for more information. Film isn't dead, it just smells funny.

I've published a best-practice guide, illustrated with screenshots, of the workflows that I've developed. The guide describes how you can scan your image just once, to capture all possible detail in highlight and shadow areas, without subjective interpretation. The resulting basic scan contains all relevant data, which you can subsequently process to taste without having to re-scan the image. The workflows require a desktop flatbed or film scanner, Photoshop CS or later, VueScan or Silverfast, and the Photoshop plug-in ColorPerfect.

The Illustrated Book on Scanning by Gerard Kingma is available from Amazon.com, in paperback and e-book editions at the following link:

amzn.com/1484137434

 

Developing film

I develop transparency films myself, in a JOBO CPE2 developer with the Tetenal 3-bath E6 process. It's not that difficult, if you work carefully and maintain an even temperature. I get better results than I used to get from my lab, because I always use fresh chemistry, I never mix different film brands in one process and I use shorter developing times to reduce contrast.

Lots of detail: panoramic photography with stitched panoramas

Another way of producing extremely detailed rich images is to combine or stitch several pictures into one single large-scale panorama. To do this, I put my camera on a tripod with an Acratech Leveling Base and a Nodal Ninja panoramic tripod head. I then take for instance three rows of pictures, say 14 images of the foreground, a row of 14 images of the horizon and a row of 14 images of the sky above. I combine or stitch these images on the computer with stitching software such as PtGui or PtAssembler. The result is a huge, very detailed file that can be printed very large without loss of quality.

Both approaches (lots of detail, or no detail at all) change the viewer's perception of reality as it was recorded photographically. With motion blur, I remove detail; with large format photography I show details that one would ordinarily never notice in passing. With both approaches I try to get closer to my ultimate goal in landscape photography: to show what a particular landscape truly is about.

I've launhched another website, showcasing the province of Groningen in the north of The Netherlands viewed from the water. The images are made from my kayak, offering a unique low-angle perspective of the area. Please click to visit the website about the Groninger Marengebied:

http://www.fotografie-groninger-maren.nl/

Online portfolio

This online portfolio presents travel photography and stock photography from China, Norway, Ireland, Portugal, Madeira, images from the Alps in Austria and Switzerland. There are galleries of winter, spring and autumn images from The Netherlands and Belgium.

Securely ordering prints online

Fine-art prints and stock images can be ordered online, directly from the website, with payment through PayPal, the secure online ordering system. Prints are produced in-house by the photographer, on a Canon IPF6100 large format printer, on Ilford Gold Fibre Silk baryta paper. The prints are of outstanding quality, with great attention to detail. The fine-art prints are shipped worldwide.

Gerard Kingma regularly hosts workshops on composition, an essential aspect of landscape photography. The workshops focus on taking better pictures without the need to buy more expensive cameras.

If you're in the area, you might enjoy an exhibition of Gerard Kingma's fine-art landscape images. He regularly participates in group and solo exhibitions. With beautifully framed, large-scale prints Kingma's landscape images really come to life.

Gerard Kingma teaches digital photography at the local school for photography in Groningen, the Netherlands.

Please click here to enter the website Gerard Kingma Travel and Landscape Photography

Click here to proceed to a search engine-friendly entry point for images

Click here to proceed to a search engine-friendly entry point for info

 

 

 
eXTReMe Tracker